کسب وکار

صندوق ذخیره فرهنگیان باید از بنگاه‌داری خارج شود_مستطیل زرد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد

صندوق ذخیره فرهنگیان سی سال پیش امیدی ایجاد کرد تا سپس از بازنشستگی گره‌ای از مشکلات اعضا باز کند، اما اکنون در اغاز سی سالگی نه خبری از پرداخت سهم دولت است و نه مبلغ پرداختی تناسبی با دارایی‌های صندوق و تورم داشته و نه توان گره‌گشایی دارد. بلکه شرایط بحرانی ناشی از زیان‌ده شدن بسیاری از شرکت‌ها و حیف‌ومیل کردن‌ها و سونامی بازنشستگی، تبدیل شدن به حیاط‌خلوت دولت‌ها به ویژه وزرای آموزش‌وپرورش، امید‌ها و مطمعن‌ها را به‌شدت تضعیف کرده است.

 

امانتداری مقصد اصلی است

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برنامه‌محوری در صندوق ذخیره فرهنگیان او گفت: یکی از برنامه‌ها باید خروج از بنگاه‌داری باشد زیرا این نوشته از چالش‌ها و آسیب‌های جدی صندوق به شمار می‌آید. به نقل از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در نشست با مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر اینکه هیچ زمان اهرم سختی در عزل و نصب‌ها را نپذیرفتم، اظهار کرد: به جز امانت‌داری، از هیچ چیز نترسید و با این رویکرد صندوق ذخیره فرهنگیان روی ریل خوبی افتاده است.

کاظمی در ادامه گفت: بر پایه برنامه‌ریزی‌ها بنا داشتیم ابتدای سال مالی با صندوق جلسه داشته باشیم و برای سال پیش‌رو برنامه‌ریزی کنیم. در تصمیم‌گیری‌ها نیز هیچ عقد اخوت و پیمانی با مدیری نداریم، جز اینکه برای معلم سودآوری داشته باشد و این نکاتی است که قطعاً باید مورد دقت قرار گیرد و در سطح کلان مورد نظر باشد.

 

باید مطمعن آسیب‌دیده فرهنگیان به صندوق را بازگردانیم

وی با تاکید بر لزوم کادرسازی برای صندوق ذخیره فرهنگیان، او گفت: همه باید کمک کنیم تا این صندوق که متعلق به فرهنگیان است، به موفقیت برسد. مهم‌ترین عنصر موفقیت یک مجموعه، تیم‌سازی است. مجموعه‌ای که افراد آن در چارچوب مورد توافق، پشتیبان یکدیگر باشند و همه تمرکز بر کار باشد. همه ما ضعف داریم، بعد باید به یکدیگر کمک کنیم تا با انسجام درونی، همدلی، همفکری و همکاری، در کنار هم پیش برویم، موفق شویم و مطمعن آسیب‌دیده جامعه فرهنگیان را بازگردانیم و شجاعت در تصمیم‌گیری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر نیاز به نظام‌سازی در مجموعه عظیم و حساس صندوق ذخیره فرهنگیان، تصریح کرد: بدون پشتوانه علمی در حوزه اقتصاد نمی‌توان موفق شد. علاوه بر آن، سلامت و حراست از این امانت ضروری است تا در برابر لغزش‌های مالی دچار مشکل نشویم. باید یک شبکه مراقبتی کامل در همه قسمت‌ها ایجاد بشود، چرا که این مجموعه بسیار حساس است و باید مراقبت مضاعف بشود.

 

صندوق ذخیره فرهنگیان نماینده ۷۵۰ هزار

کاظمی خطاب به اعضای هیات‌مدیره اظهار کرد: به مواردی فکر کنید که گلوگاه‌های فساد محتمل می باشند و این موارد شناسایی شوند. معلم با حقوق اندک، بخشی از دریافتی خود را به صندوق تعلق می‌دهد؛ ما نماینده جامعه ۷۵۰ هزار نفری فرهنگیان هستیم. وزیر آموزش و پرورش یکی از آسیب‌های جدی در مجموعه‌هایی که با منبع های مالی سروکار دارند را «تجمل‌گرایی» دانست و او گفت: باید در قرون این حساب‌ها دقت بشود.

 

اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان  نهایی شد

وی افزود: باید نظام مسائل قانونی و حقوقی صندوق را به سرمنزل خواسته برسانیم و مصداق عملی آن، اساسنامه موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان است که نهایی شده و یقیناً باید در دولت به تأیید برسد.

کاظمی اضافه کرد: جمع‌بندی انجام‌شده، نظر جامع اکثر متخصصان است و چند مساله مهم از جمله ماهیت صندوق، تحقق قیمت مالکانه، افزایش مشارکت و نقش معلمان به گفتن سهامداران و وجود اصلی آنان مورد دقت قرار گرفته است. وی وجود دستگاه‌های نظارتی را نقطه قوت سلامت کار در صندوق دانست و تأکید کرد: معتقدم خروج از چترهای نظارت دولتی خطرناک است. وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برنامه محوری در صندوق ذخیره فرهنگیان او گفت: فعالیت صندوق باید بر پایه برنامه عملیاتی دقیق باشد. یکی از این برنامه‌ها باید خروج از بنگاه داری باشد زیرا یکی از چالش‌ها و آسیب‌های جدی صندوق همین نوشته بنگاه داری است. بنابراین یکی از شاخص‌های ارزیابی فعالیت هیات‌مدیره این است که چند شرکت را توانسته از عرصه بنگاه‌داری خارج و به حوزه سرمایه‌گذاری داخل کند. کاظمی تصریح کرد: فراتر از نوشته ساماندهی شرکت‌ها فکر می‌کنم و اگر شرکتی زیان ده است را باید بفروشید یا منحل کنید همچنین تعداد شرکت‌ها و تعدد حوزه‌های سرمایه‌گذاری باید مدیریت بشود و سرمایه صندوق را بر چند شرکت سودآور متمرکز کنید. وی تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم مدیریت هزینه‌ها در شرکت‌ها است و یکی از معیارهای ارزیابی شرکت‌ها باید این باشد که چه میزان هزینه‌ها را نسبت به سال قبل کاهش داده‌اند و چه میزان سودآوری را افزایش داده‌اند. اگر در یک شرکت عقبگرد مشاهده می‌کنید حتما باید در مدیریت آن تجدید نظر کنید. وزیر آموزش و پرورش در ادامه گفت: فرآیند انتخاب معلمان باید طی بشود و سامانه‌های مربوط برای انتخاب، سریعا تعبیه بشود. در این زمینه نیازمند آیین‌نامه اجرایی هستیم. وی همچنین با تأکید بر لزوم حل مسائل حقوقی بیان کرد: حل مسائل حقوقی و کاهش آنها را به‌طور ویژه جستوجو خواهم کرد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا