فورد با ۴ هزار نفر از کارمندانش خداحافظی میکند_مستطیل زرد

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد
بنابر گزارش موتور وان، شرکت خودروسازی فورد اخیراً خبرداد که ۴ هزار نفر از نیروی کار خود در اروپا را اخراج خواهد کرد. این تصمیم در حالی اتخاذ میبشود که غول خودروساز آمریکای در سالهای تازه با افت دیدنی فروش در قارهی سبز مواجه بوده است. تحلیل دقیقتر این تصمیم مشخص می کند که ترکیب عوامل داخلی و خارجی صنعت ماشین در اروپا، فورد را به این نقطه میرساند.
یکی از دلایل مهم افت فروش فورد در قارهی اروپا، تصمیم خودروساز آمریکایی برای توقف تشکیل مدلهای محبوب خود همانند موندئو و فستا محسوب میبشود. خودروهای یادشده سالها سهم بسیاری از بازار اروپا را ازآنِ خود کرده بودند و توقف تشکیل آنها، ضربه شدیدی به سبد محصولات فورد داخل میکند.
در واقع، فورد با توقف تشکیل مدلهای محبوب خود در قارهی اروپا تلاش کرد تمرکزش را روی خودروهای کراساور و برقی معطوف کند؛ اما همان گونهکه اشکار است، این شرطبندی تا بحال پیروزیآمیز نبوده است و بازنگری در سیاستهای کلی در شرکت فورد، بهخوبی حس میبشود.
علاوهبر عوامل داخلی، شرایط بازار ماشین در اروپا نیز به سود فورد عمل نکرد و مقررات سختگیرانه زیستمحیطی و نبوده است قطعیتهای اقتصادی و افت تقاضا برای خودروهای برقی، همه انها ازجمله مشکلاتی می باشند که خودروسازان در این قاره با آن روبه رو خواهد شد. آمارها نشان خواهند داد که فروش کلی ماشین در اروپا در سالهای تازه ۶٫۱ درصد کمتر شده و این افت برای فورد به ۱۷٫۹ درصد میرسد. این آمارها بهوضوح مشخص می کند که مشکلات فورد فراتر از مسائل حاضر در بازار اروپا است.
فورد انگشت تهمت افت فروش خودروهای برقی را بهسمت دولتها و سیاستگذارها میگیرد. این شرکت معتقد است که نبوده است سیاستهای حمایتی از خودروهای برقی و زیرساختهای شارژ یکی از دلایل مهم افت تقاضا برای این نوع خودروها در اروپا محسوب میبشود. بااینحال، کارشناسان اعتقاد دارند که فورد نمیتواند همه مشکلات خود را به گردن عوامل خارجی بیندازد و باید در تصمیمهای داخلی خود نیز بازنگری کند.
مقالههای مرتبط
در سالهای تازه، فورد اندوختهگذاری بسیاری روی گسترش خودروهای برقی کرده است. مدلهایی همانند کاپری و اکسپلورر که روی پلتفرم MEB فولکسواگن ساخته شدهاند، ازجمله محصولات تازه فورد در این حوزه محسوب خواهد شد. بااینحال، تا این مدت اشکار نیست که این محصولات میتوانند جانشین مناسبی برای مدلهای محبوب قبلی فورد باشند و به احیای فروش کلی این شرکت در بازار رقابتی اروپا پشتیبانی کنند یا خیر.
بهطور کلی، تصمیم فورد برای افت تعداد کارمندان در اروپا از مشکلات بزرگ و پیچیدهای خبر میدهد که این شرکت با آن مواجه شده است؛ بهطوری که مجموعهای از تصمیمگیریهای داخلی نادرست و شرایط نامناسب بازار فورد را به این حالت رسانده است. برای رهایی از این بحران، فورد نیازمند بازنگری جدی در برنامهها و استراتژیهای خود دارد. با دقت به تغییرات مداوم بازار ماشین، محصولات و خدمات این شرکت نیز باید تحول کنند و با شرایط تازه سازگار شوند.
دسته بندی مطالب