نشان: فیلترینگ عرصهساز افت مطمعن به خدمات داخلی شد_مستطیل زرد

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد
تیم نقشه و مسیریاب «نشان» با انتشار کردن بیانیهای به سخنان یکی از اعضای شورای عالی فضای مجازی که محدودیتهای اینترنت را به سود پلتفرمهای داخلی دانسته می بود، عکس العمل نشان داد.
رسول جلیلی، عضو شورای عالی فضای مجازی که بهتازگی در یک برنامهی تلویزیونی حرف های است: «ویز را با نشان خوب جانشین کردیم. آمازون را با برخی از سرویسهای داخلی زیاد خوب جانشین کردیم. جای یوتیوب آپارات را داریم. مردم هم راضی می باشند. یعنی هر جا توانستهایم سرویس داخلی خوب فراهم کنیم، حس محدودسازی رقیب خارجی اتفاق نمیافتد.» این سخنان علتاعتراض تیم «نشان» شده است.
این بیانیه با اشاره به این که جلیلی کارکرد برخی پلتفرمهای ایرانی از جمله نقشه و مسیریاب نشان را نتیجه سیاستهای محدودسازی اینترنت و فیلترینگ رقبای خارجی دانسته و آن را یکی از دستاوردهای این سیاستها معارفه کرده است، خطاب به این عضو شورای عالی فضای مجازی میگوید:
آقای جلیلی، سیاستهای محدودکننده شما و همفکرانتان در فضای مجازی، تبدیل تحمیل هزینههای چند هزار میلیارد تومانی به کاربران ایرانی شده است. امروز ۷۰ تا ۸۰ درصد کاربران اینترنت در ایران ناچار به منفعت گیری از فیلترشکنهایی می باشند که امنیت قسمت قابلتوجهی از آنها اشکار نیست. این سیاست علتافت شدید امنیت موبایلهای کاربران، حملات گسترده زیرساختی به کسبوکارهای آنلاین و هدر رفت زمان میلیونها نفر برای دسترسی به پلتفرمهای کاربردی و موردعلاقهشان شده است.
نظر میکنیم بهجای انتساب دستاوردهای شرکتهای خصوصی به سیاستهای محدودکننده، دلایل واقعی این محدودیتها و ربط منافع شخصی با شرکتهای مجری محدودسازی، شفافسازی بشود.
نشان با اشاره به این اپلیکیشن ابتدا یک شرکت خصوصی بوده، پیش از اعمال فیلترینگ ویز نیز با میلیونها کاربر فعال در حال سرویسدهی بوده و امروز در رقابت آزاد با گوگلمپس مسیر رشد خود را جستوجو میکند، ادامه میدهد: «آنچه در چند سال تازه و بر پایه تفکر شما و همفکرانتان رخ داده، تلاش تیم ما و مطمعن کاربران را خدشهدار کرده است. ما مدام پافشاری کردهایم که در رقابت سالم و آزاد با پلتفرمهای بینالمللی، امکان رشد سریع تر و بهتر نشان فراهم است.»
ادعای شما مبنی بر این که فیلترینگ به رشد خدمات داخلی منجر شده، نشاندهنده نگاه نادرست شما به مفهوم و قیمت «رقابت» است. این سیاستها بهجای تشکیل زمان، عرصهساز افت مطمعن به خدمات داخلی شده است. روی دیگر این سکه که شما علاقهای به مشاهده آن ندارید این است که پلتفرمهای ایرانی توانایی وجود در بازارهای بینالمللی را نداشته و سالها است یک سقف شیشهای در روبه رو رشد منطقهای و بینالمللی آنها قرار گرفته است؛ کافیست روال رشد و قیمتگذاری دیجیکالا و ترندیول ترکیه را طی ده سال قبل نظاره و قیاس کنید.
– بیانیهی تیم نقشه و مسیریاب نشان
این بیانیه اینطور به آخر میرسد: «باور داریم رقابت سالم و آزاد بهترین راه برای ترقی خدمات دیجیتال است. نشان مدام تلاش کرده است با اراعه خدمات باکیفیت و نوآورانه بر پایه نیاز کاربران ایرانی، به انتخاب اول آنها تبدیل بشود، بدون این که در تصمیمات مربوط به محدودیت رقیب ها نقشی داشته باشد.»
جلیلی در سخنان عکس العملبرانگیز اخیرش این چنین حرف های می بود: «فیلترشکنی که صحبتش میبشود، آمارها گویای این است که ۷۰ درصد از فیلترشکنها و هزینهی آن توسط دشمنان ما پرداخت میبشود. یعنی گسترشدهندگان [فیلترشکن] خارج از ایران می باشند و پولشان را از سیستمهای اطلاعاتی میگیرند و مرتب خودشان را با ابزارهای مورد نیاز روزمرهی ما منطبق میکنند.»
این حرف هایها در حالی است که در هفتههای قبل سخن بگویید درموردی فیلترشکنفروشها شدت گرفته است. چه آنکه در هفتهی جاری نیز رضا تقیپور، عضو دیگر شورای عالی فضای مجازی حرف های می بود: «نهادهای امنیتی به هویت فیلترشکنفروشها دسترسی دارند.» او در عین حال با اشاره به این که فروشندگان فیلترشکن در حال هدایت جریان رسانهای و کاسبی می باشند پافشاری کرده می بود: «همانها که فیلترشکن میفروشند جلوی اجرای قانون را هم گرفتهاند.»
دسته بندی مطالب