محبوبترین برندهای موبایل در سراسر دنیا؛ رقابت تنگاتنگ اپل و سامسونگ_مستطیل زرد

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد
بازار جهانی تلفنهای هوشمند، عرصهای است که در آن برندهای گوناگون با استراتژیهای متغیری به رقابت میپردازند. اگرچه اپل و سامسونگ بهگفتن دو غول بزرگ این صنعت شناخته خواهد شد؛ اما ظهور برندهای تازه، علتایجاد تنوع زیاد بسیاری در این حوزه شده است و درنهایت ناظر یک رقابت تنگاتنگ بین شرکتهای گوناگون تولیدکنندهی تلفنهای هوشمند هستیم.
Wikipedia
در آمریکای شمالی، اپل با سهم ۵۱٫۲ درصد، قاطعانه بر بازار این منطقه مسلط است. از دلایل تسلط کوپرتینوییها بر بازار آمریکای شمالی، میتوان به اکوسیستم قوی این شرکت، طراحی دلنشین محصولات و وفاداری بالای مشتریان به این برند اشاره کرد. سامسونگ با ۲۳٫۷۴ درصد، گوگل با ۱۲٫۹ درصد، موتورولا با ۳٫۲ درصد و شیائومی با ۱٫۷۹ درصد، در مقامهای بعدی قرار دارند.

Wikipedia
در اروپا، بازار تولیدکنندگان تلفنهای هوشمند زیاد رقابتی است. اگرچه اپل و سامسونگ هم چنان دو بازیگر مهم بازار محسوب خواهد شد و رقابت بین این دو برند نیز زیاد تنگاتنگ برآورد میبشود، اما برندهای چینی همانند شیائومی، هواوی و اوپو، با اراعهی تلفنهایی با قیمت رقابتی و کیفیت مناسب، سهم قابلتوجهی از بازار را به خود تعلق دادهاند؛ بهطوریکه اپل با ۳۶٫۵۳ درصد در مقام اول و سامسونگ با ۳۱٫۱۲ درصد، شیائومی با ۱۲٫۹۵ درصد، هواوی با ۲٫۸۲ درصد و اوپو با ۲٫۳۶ درصد، در پلههای بعدی قرار میگیرند.
مسئلهی دلنشین راجعبه بازار اروپا این است که رقابت اپل و سامسونگ در اکثر کشورهای این قاره زیاد نزدیک است؛ اما در کشوری همانند انگلستان، اپل با ۵۰٫۸۲ درصد در صدر لیست قرار دارد و سامسونگ با ۳۰٫۸۸ درصد با اختلاف نزدیک به ۶۰ درصدی در مقام بعدی قرار دارد. این در حالی است که در سرزمین آلمان، سامسونگ فقط ۱۰ درصد با اپل بهگفتن صدرنشین لیست سهم بازار شرکتهای تولیدکنندهی گوشی هوشمند این سرزمین فاصله دارد.
بازار سرزمین اسپانیا نسبتبه هر جای دیگر از قارهی اروپا متفاوتتر است؛ بهطوریکه شیائومی با ۲۸٫۲۶ درصد، صدرنشین این سرزمین محسوب میبشود و در جایگاههای بعدی به ترتیب سامسونگ با ۲۷٫۰۹ درصد و اپل با ۲۳٫۴۸ درصد قرار دارند.

Wikipedia
آسیا بهگفتن بزرگترین بازار تلفنهای هوشمند در جهان، تنوع زیاد بالایی از برندها و مدلها را در خود دارد. در این منطقه، اپل و سامسونگ هم چنان محبوبیت بالایی دارند، اما برندهای چینی نیز بهشدت بازار رقابت را گرم کردهاند؛ بهطوریکه اپل با ۱۷٫۶۱ درصد در صدر لیست قرار دارد و سامسونگ با ۱۷٫۴۲ درصد، شیائومی با ۱۴٫۱ درصد، ویوو با ۱۰٫۷۶ درصد و اوپو با ۹٫۱۹ درصد، بهترتیب در جایگاههای بعدی قرار دارند.
مسئلهی دلنشین راجعبه سهم بازار تولیدکنندههای گوشی هوشمند در آسیا این است که اپل با ۵۹٫۱۸ درصد در بازار ژاپن، با اختلاف ۸۵ درصدی نسبت به سامسونگ، صدرنشین این بازار محسوب میبشود. در عوض سامسونگ با ۶۰ درصد سهم بازار خود در کره جنوبی، با اختلاف ۵۰ درصدی نسبت به اپل، در جایگاه نخست قرار میگیرد و الجی نیز مطابق گزارش منبع های غیر رسمی، با وجود خروج از بازار تشکیل تلفنهای هوشمند، تا این مدت ۵ درصد از سهم بازار کرهی جنوبی را در اختیار دارد.
از مسئلههای قابلدقت دیگر بازار تلفن همراه در آسیا، میتوان به این اشاره کرد که اپل تنها برند غیر چینی است که در لیست هشت شرکت برتر تولیدکنندهی تلفنهای هوشمند این سرزمین از نظر سهم بازار با نزدیک به ۱۴ درصد، در مقام پنجم قرار دارد. بازار هند نیز در اختیار چینیها است؛ بهطوریکه شیائومی، ویوو، ریلمی و اوپو، بیشاز ۶۰ درصد بازار این سرزمین را به تسخیر خود درآوردهاند.

Wikipedia
در آمریکای جنوبی، سامسونگ با ۱۷٫۶۱ درصد، رقابت تنگاتنگی با سهم بازار ۱۷٫۴۲ درصدی موتورولا دارد. درحالیکه سامسونگ در این منطقه پیشتاز است؛ اما موتورولا به علت این که اراعه اولیه تعداد بسیاری از محصولات خود را در کشورهای این قاره، مخصوصاً برزیل انجام میدهد و باتوجهبه قیمت مناسب محصولاتش، مورد دقت تعداد بسیاری از کاربران این قاره قرار میگیرد.
باتوجهبه خرید تلفنهای مقرونبهصرفه توسط تعداد بسیاری از کاربران منطقههای گوناگون آمریکای جنوبی بهجای تلفنهای پریمیوم، قرارگرفتن اپل در جایگاه سوم با سهم بازار ۱۴ درصدی خود، قابلفهمیدن است. در لیست پنج برند برتر این قاره، شیائومی و Transsion نیز وجود دارند. Transsion شرکتی است که زیاد تر بهخاطر برند تکنو شناخته میبشود و روی تلفنهای ارزانتر تمرکز دارد. این شرکت با سهم بازار ۲۲٫۴۹ درصدی خود در بازار ونزوئلا، رتبه دوم لیست بیشترین سهم بازار شرکتهای تولیدکنندهی تلفن هوشمند این سرزمین را سپس از شیائومی با سهم بازار ۲۲٫۵۸ درصد، بهدست آورده است.

Wikipedia
در بازار تلفن همراه آفریقا، Transsion با ۵۱ درصد سهم بازار، یکهتاز بیچونوچرای این قاره محسوب میبشود که با اراعهی طیف گستردهای از تلفنهای هوشمند ارزانقیمت و مشابه با نیازهای کاربران آفریقایی، سهم بازار قابلتوجهی را بهدست آورده است. برندهای زیرمجموعه Transsion همانند تکنو، ایتل و اینفینیکس نیز در این پیروزی نقش بسزایی دارند.
بااینحال، در برخی کشورهای قارهی آفریقا همانند مراکش، کنیا و نیجریه، برندهای شناختهشدهی جهانی همانند سامسونگ، اپل و شیائومی نیز محبوبیت قابلتوجهی دارند؛ بهطوریکه در کشورهای مذکور سهم بازار این سه برند نقل، بین ۲۰ تا ۶۰ درصد برآورد میبشود. تنوع در سطح زندگی و قوت خرید مردم در کشورهای گوناگون آفریقا علتشده است که سهم بازار برندها در کشورهای گوناگون آفریقا، زیاد متفاوتتر از فرد دیگر باشد.

Wikipedia
تحلیل بازار تلفنهای هوشمند در اقیانوسیه مشخص می کند که اپل با اختلاف قابلتوجهی، محبوبترین برند در این منطقه محسوب میبشود؛ بهطوریکه در استرالیا، ۵۶ درصد از کاربران، گوشی اپل را به هر برند فرد دیگر ترجیح خواهند داد. سامسونگ نیز با کسب ۱۹ درصد از بازار اقیانوسیه، در رتبه دوم قرار دارد و گوگل با ۱۲ درصد، در جایگاه سوم ایستاده است.
در نیوزلند نیز همین ترتیب تقریباً نگه داری شده و اپل با ۳۹ درصد، سامسونگ با ۳۲ درصد و گوگل با ۱۹ درصد، بیشترین سهم بازار را به خود تعلق دادهاند. این دادهها مشخص می کند که کاربران در منطقهی اقیانوسیه با دقت اقتصاد باثبات و سطح درآمدی بالای شهروندان این منطقه، تمایل زیاد بسیاری به خرید محصولات گرانقیمت و باکیفیت خارجی دارند؛ بهطوریکه بیشاز ۸۰ درصد بازار تلفنهای همراه این منطقه در سلطهی اپل، سامسونگ و گوگل است.
از آمار و رقم هایی که نقل شد میتوان فهمید مشتریان ساکن کشورهای گسترش یافتهای که ارامش اقتصادی بالایی دارند، تمایل بیشتری نسبتبه کشورهای کمدرآمد برای خرید محصولات لوکس و باکیفیت از جمله تلفنهای هوشمند از برندهایی همانند اپل، سامسونگ و گوگل، نشان خواهند داد.
بهطورکلی سهم بازار گوشی آیفون در قارهی آمریکا شمالی، اروپا، آسیا و اقیانوسیه زیاد تر از برندهای دیگر است و بازار گوشی سامسونگ جز در قارهی آمریکای جنوبی که در صدر لیست قرار دارد، در اکثر قارههای مذکور، رتبهی دوم را در اختیار دارد. گوشی شیائومی نیز در تعداد بسیاری از قارهها در رتبهی سوم جای دارد؛ این درحالی است که برند کمتر شناختهشدهی Transsion، یکهتاز بازار آفریقا محسوب میبشود.
مقالههای مرتبط
درنهایت، بازار تلفنهای هوشمند زیاد پویا است و برندهای گوناگون با استراتژیهای متفاوت تلاش در جذب مشتریان دارند. باتوجهبه تغییرات سریع فناوری و نیازهای مصرفکنندگان، انتظار میرود که رقابت بین این برندها هم چنان ادامه یابد. ازآنجاکه هر منطقه ویژگیها و ترجیحات خاص خود را دارد، تحلیل دقیق بازار میتواند به شرکتها پشتیبانی کند تا استراتژیهای موثرتری برای جلب نظر مشتریان اتخاذ کنند.
در آخر باید اشاره کرد که آمار و رقم های ذکر شده حدودی است و توسط Android Authority از پژوهشهای مؤسسات گوناگون، جمعآوری شده است. هرچند این اعداد نمی توانند قطعی و دقیق باشند؛ اما برای فهمیدن شرایط و سهم بازار برندهای گوناگون تولیدکنندهی گوشی هوشمند در قارههای گوناگون، میتوانند سودمند واقع شوند.
دسته بندی مطالب