موشک تازه چین با طراحی همانند به استارشیپ اسپیس ایکس رونمایی شد_مستطیل زرد

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد
عکس منتشرشده از طراحی تازه لانگ مارچ ۹، مشخص می کند که مرحلهی دوم چندبارمصرف این موشک با برخورداری از بالچه (فلپ) در انتها و میانه، شباهت زیاد بسیاری به مرحلهی فوقانی استارشیپ دارد. بر پایه اطلاعات اراعهشده در نمایشگاه هوایی، چین تصمیم دارد این موشک را برای اولینبار در سال ۲۰۳۳، یعنی نزدیک به یک دههی دیگر به پرواز درآورد.
این اولینبار نیست که ناظر پیروی شرکتهای چینی از اسپیس ایکس هستیم
این اولینبار نیست که ناظر پیروی شرکتهای چینی از اسپیس ایکس هستیم. ماه قبل، ویدئویی از شرکت دیپ بلو ایرواسپیس، تلاش نافرجام برای فرود عمودی موشکی همانند به فالکون ۹ را نشان داد. اسپیس پایونیر، دیگر استارتاپ فضایی چینی نیز تصمیم دارد نسخهی کپی خود از موشک اسپیس ایکس را بسازد.
قسمت دولتی و خصوصی چین درحالی مشغول حرکت به سمت موشکهای چندبارمصرف است که سیاستگذاران آمریکایی قاطعانه ناسا را ناچار کردهاند تا به ساخت موشک بسیار گران و یکبارمصرف «اسپیس لانچ سیستم» (SLS) ادامه دهد. این کار جهت مصرف بودجهی ناسا میبشود، این سازمان را از حرکت به سمت فناوریهای گسترش یافتهتر بازمیدارد و امکان پذیر جهت عقبافتادن برنامه فضایی غیرنظامی آمریکا در رقابت با چین بشود.
ناسا و آژانسهای فضایی چین اکنون داخل دومین مسابقهی فضایی شدهاند. هردو سرزمین ائتلافهای بینالمللی برای کاوش در منطقهی قطب جنوب ماه و درنهایت احداث پایگاه در آنجا راه اندازی دادهاند. از آنجایی که مکانهای مناسب در قطب جنوب، بهاختصاصی آنهایی که نزدیک به دهانهها می باشند و به گمان زیادً به آب قمری دسترسی دارند، محدود است، پیروزی در مسابقهی اینده برای پیشبرد جاهطلبیهای فضایی طویل مدت زیاد مهم است.
چین تصمیم دارد برای ماموریتهای قمری اولیهی خود، موشکی معمولیتر به نام لانگ مارچ ۱۰ را بهکار بگیرد و سپس برای حمایتاز عملیاتهای بزرگتر قمری در آینده، به موشک چندبارمصرف لانگ مارچ ۹ تکیه کند.
اگر مقصد نهایی ساخت سکونتگاههای قمری باشد، برندهی واقعی سرزمین یا سازمانی نیست که اولین فضانوردان را روی سطح ماه قرار میدهد؛ بلکه هرکس بتواند موشکهای سنگین چندبارمصرف بسازد و برنامهای برای منفعتبرداری از ظرفیت انقلابی این موشکها اجرا کند، پیروز واقعی خواهد می بود. با دقت به آنکه استارشیپ هماکنون به موشکی واقعی تبدیل شده، ایالات متحده فعلاً پیشتاز رقابت است.
اما مسابقه تا این مدت در ابتدای مسیر است و برندهی واقعی سالها سپس اشکار خواهد شد. رونمایی از طراحی تازه لانگ مارچ ۹ مشخص می کند چین به خوبی به چگونگی رسیدن به خط آخر واقف است.
دسته بندی مطالب