کسب وکار

شگفت‌ترین جنگنده ‌هایی که انسان ساخته است_مستطیل زرد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد

به نقل از پدال، همچون هر صنعت فرد دیگر، سازندگان هواپیما نیز بعضی اوقات اوقات تصمیم گرفته‌اند اصول عادی طراحی و مهندسی را کنار بگذارند. گاه ناظر طراحی‌های برجسته‌ای بودیم که از فاز پیش‌تولیدی فراتر نرفته‌اند اما برخی حتی اولین تست‌های پرواز را نیز انجام داده‌اند هرچند در نهایت راهی خط تشکیل نشده‌اند.

تعداد بسیاری از هواپیماهای شگفت بعد از جنگ جهانی دوم و در دهه ۴۰ و ۵۰ میلادی طراحی شده‌اند یعنی وقتی که برتری هوایی به برتری مهم تعداد بسیاری از کشورها بدل شد. در آن زمان موتورهای جت نسبتاً تازه بودند و شرکت‌های سازنده چیز بسیاری درمورد طراحی آیرودینامیک و کارا نمی‌دانستند. برخی هواپیماها به‌صورت ترکیبی از موتورهای جت و ملخی منفعت گیری کرده بودند درحالی‌که برخی به دو نوع موتور توربو جت تجهیزبودند. در ادامه شما را با شگفت ‌ترین جنگنده ‌های تاریخ آشنا می کنیم.

شگفت‌ترین جنگنده‌های تاریخ کدام اند؟

نورد ۱۵۰۰ گریفون ساخت فرانسه

فرانسه زمان بسیاری را صرف بازسازی خود بعد از جنگ جهانی دوم کرد. شرکت هوانوردی نورد روی گسترش موشک‌ها و هواپیماها تمرکز داشت. نورد ۱۵۰۰ گریفون برای شدت طراحی شد و به جستوجو منفعت گیری از توربو جت و رم جت می بود. حتی اگر چیزی درمورد جنگنده‌ها ندانید هم با دیدن گریفون به این حقیقت پی خواهید برد که این هواپیما در حقیقت یک کابین است که روی موتوری بزرگ قرار می‌گیرد.

واردات محموله انسولين قلمي «نووميكس»_مستطیل زرد
ادامه مطلب
آخرین مطالب

اولین پرواز هواپیمای یاد شده در سال ۱۹۵۵ انجام شد و توانست به شدت ماخ ۱.۳ دست یابد. نورد چند سال سپس نسخه ارتقا یافته‌ای با نام گریفون II را با شدت ۲.۱۹ تشکیل کرد. خلبان این هواپیما فردی نبوده است جز آندره تورکت، فردی که اولین بار برای هواپیمای مافوق صوت کنکورد پرواز کرده می بود. متأسفانه ۱۵۰۰ گریفون از مشکل داغ کردن رنج می‌برد.

نورث روپ XP-۷۹ با طراحی غیرعادی

یکی دیگر از شگفت ‌ترین جنگنده ‌های تاریخ را مشاهده می‌کنید که نورث روپ ساخته می بود. این نام امروز اعتبار بسیاری دارد اما در سال ۱۹۴۵ تا این مدت مسیر اولیه را طی می‌کرد. هواپیمای XP-۷۹ طراحی غیرعادی‌ای داشت و فردی تا به آن زمان با این چنین پرنده‌ای آشنا نشده می بود. مقصد این می بود که جنگنده نورث روپ بتواند بدون صدمه دیدن خود علتتصادف بمب‌افکن‌های دشمن بشود.

ادامه رکود در بازار مسکن/ رونق به معامله های مسکن برمی‌گردد؟ + جدول
ادامه مطلب

جنگنده نورث روپ XP-۷۹

به همین خاطر نام مستعار رم پرنده برای XP-۷۹ انتخاب شده می بود. نورث روپ معتقد می بود با گسترش موتورهای جت می‌توان در برابر نیروهای جی مقاومت بیشتری داشت. XP-۷۹ جزو اولین هواپیماهایی می بود که موتور جت منفعت گیری می‌کرد. جنگنده موردبحث می‌توانست به حداکثر شدت ۸۴۵ کیلومتر در ساعت برسد؛ اما XP-۷۹ هیچ زمان از فاز تست پرواز اولیه فراتر نرفت.

کانویر XFY-۱ پوگو با ایده پرواز عمودی

صنایع نظامی از زمان‌ها قبل روی ایده تشکیل هواپیماهای عمودپرواز کار کرده‌اند و کانویر XFY پوگو این چنین چیزی را اثبات می‌کند. جت موردبحث در همان دورانی طراحی شد که راکول روی پروتوتایپ XFV کار می‌کرد. اگر رقابتی بین هواپیماهای عمودپرواز وجود داشته باشد، محصول کانویر بالاتر قرار می‌گیرد چون به‌طور موفق توانست پرواز و تیک آف عمودی داشته باشد. XFY پوگو این چنین می‌توانست پرواز افقی داشته و به حالت عمودی بازگردد.

قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار آزاد ۱۱ آذر ۱۴۰۲/ بازار ماشین هم چنان کم‌رمق می‌ماند؟+ جدول قیمت‌ها
ادامه مطلب

جنگنده کانویر XFY-۱ پوگو

نسخه XFY-۱ از موتور ملخی توربوی پرقدرت آلسیون YT-۴۰ منفعت گیری می‌کرد. این موتور می‌توانست ۵۸۵۰ اسب بخار را به دو پره چرخنده تحویل دهد. اولین پرواز XFY-۱ در آوریل ۱۹۵۴ انجام شد. خلبان این هواپیما توانست بیشتر از ۶۰ ساعت را پرواز کند. متأسفانه مشکلاتی همچون گیربکس خراب و… علتشدند نیروی دریایی آمریکا علاقه‌اش به این محصول را از دست دهد.

کورتیس رایت XP-۵۵ ساخت ارتش آمریکا

چند سال قبل از آنکه آمریکا و ژاپن داخل جنگ با یکدیگر شوند نیروی هوایی ارتش آمریکا در حال تست چندین جنگنده تازه می بود. شرکت کورتیس رایت طرحی اراعه کرد که زیاد شگفت می بود. کاکپیت هواپیمای کورتیس رایت به دم هواپیما نزدیک می بود و بال‌ها نیز به عقب خم شده بودند و پشت موتور قرار داشتند. شگفت‌تر این که ملخ هواپیما نیز در دم آن قرار داشت. هواپیماهای جنگی آن زمان همچون P-۵۱ موستانگ از ملخ در جلو منفعت گیری می‌کردند.

جنگنده کورتیس رایت XP-۵۵

بعد از تست‌های تونل باد و برخی تغییرات، مهندسان تیغه عمودی را به هر بال اضافه کردند و اولین پروتوتایپ XP-۵۵ در جولای ۱۹۴۳ تکمیل شد. یقیناً در اولین تست‌ها خلبان کنترل هواپیما را از دست داد و ناچار شد اجکت کند. در تست‌های بعدی سومین پروتوتایپ XP-۵۵ از بین رفت و این پروژه نیز بایگانی شد.

يك پرونده سلامت براي هر كد ملي_مستطیل زرد
ادامه مطلب

راکول XFV-۱۲ یک جنگنده عمودپرواز دیگر

نام راکول نیز در لیست شگفت ‌ترین جنگنده ‌های تاریخ به چشم می‌خورد. نیروی دریایی آمریکا خواهان هواپیمای عمودپرواز خود می بود و رقابتی بین شرکت‌های هوافضا برای اراعه مطرح‌های خود برگزار کرد. یکی از خاص‌ترین مطرح‌ها به راکول تعلق داشت. XFV-۱۲ در نگاه اول از تناسبات عجیبی سود می‌برد و ورودی‌های جلو و تیغه‌های روی بال آن زیاد نزدیک بودند. یقیناً راکول از عناصر طراحی جت‌های موفقی همچون F-۴ فانتوم و A-۴ اسکای هاوک هم منفعت گیری کرده می بود. ورودی‌های هوا، کاکپیت و دماغه XFV-۱۲ بیشترین اختلاف را داشتند.

جنگنده راکول XFV-۱۲

این چنین در بطن هواپیمای یاد شده همان موتور توربو جت پرت اند ویتنی F۴۰۱-PW-۴۰۰ جنگنده F-۱۵ ایگل قرار داشت. علیرغم کوششهای زیاد، تست‌ها نشان داد که این نوع طراحی نمی‌تواند نیروی ملزوم برای بلند کردن هواپیمای راکول از زمین را فراهم سازد. بعد از صرف ۱ میلیارد دلار برای پیشبرد این پروژه، نیروی دریایی آمریکا در سال ۱۹۸۱ پروژه را لغو کرد.

مبلغ سود سهام عدل کم می‌بشود؟!
ادامه مطلب

ووت XF۵U-۱ همانند پرنده‌های ناشناس فضایی

آخرین هواپیما در لیست شگفت ‌ترین جنگنده ‌های تاریخ ووت XF۵U-۱ نام دارد. اگر فردی در دهه ۴۰ میلادی ادعا می‌کرد پرنده‌های ناشناس و فضایی را دیده احتمالا منظورش XFU۵ بوده است. شاخه ووت از شرکت هواپیمایی یونایتد اغاز به طراحی این هواپیمای دیسک شکل با موتور ملخی در سال ۱۹۳۹ کرد. چارلز زیمرمن طراح ارشد این هواپیما معتقد می بود شکل خاص XF۵U علتبهبود عبور جریان هوا از اطراف آن می‌بشود. وقتی که ووت برای اولین بار در نوامبر ۱۹۴۲ تست پرواز XFU۵ را انجام داد با علاقه نیروی دریایی روبه رو شد.

جنگنده ووت XF۵U-۱

چندین خلبان ارتش آمریکا این پرنده را تست کردند تا به خوبی با نقاط قوت و ضعفش آشنا شوند. نیروبخش XFU۵ دو موتور پرت اند ویتنی R-۲۰۰۰-۲D می بود که حداکثر شدت ۵۸۴ کیلومتر در ساعت را فراهم می‌کردند؛ اما در سال‌های سپس نیروی دریایی اندوخته بسیاری را صرف گسترش چندین جنگنده با موتورهای توربوجت کرده می بود و به همین خاطر تصمیم گرفته شد پروژه ووت در سال ۱۹۴۷ لغو بشود.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا