جادوی طراحی آیرودینامیکی ماشین؛ از خودروهای کوچک تا کامیونها_مستطیل زرد

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد
افت ضریب پسار یا ضریب مقاومت هوا از مقدار ۰٫۳ به ۰٫۲۵، مصرف سوخت را به مقدار «یک مایل در هر گالن» (MPG) افت میدهد. MPG برای اندازهگیری بازده مصرف سوخت در وسایل نقلیه به کار میرود. به گفتن دیگر، MPG مشخص می کند که یک ماشین با هر گالن سوخت (معادل ۴٫۵۵ لیتر)، چه مسافتی را میتواند طی کند. فکر کنید خودرویی دارید که مصرف سوخت آن ۵۰ مایلبرگالن است؛ این چنین، باک بنزین این ماشین فقط یک گالن سوخت یا ۴٫۵۵ لیتر بنزین دارد. در این صورت، شما میتوانید با این مقدار بنزین، مسافت ۵۰ مایل (۸۰ کیلومتر) را طی کنید و سپس از آن ماشین به علت خالی شدن باک، متوقف خواهد شد.
بهعلت شبیه، خودروهای الکتریکی میتوانند بعد از هر شارژ باتری مسافت بیشتری را طی کنند. آیا تا بحال به شکل خودروهای برقی دقت کردهاید؟ این خودروها در قیاس با خودروهای بنزینی که در اطراف خود مشاهده میکنیم، ظاهر متفاوتتری دارند.
امروزه، زیاد تر خودروها (برقی یا بنزینی) به راحتی با شدت بالای ۱۱۲ کیلومتربرساعت حرکت میکنند، به این علت شرکتهای خودروسازی تمرکز خود را به طور اختصاصی به مصرف بهینهی سوخت در خودروهای بنزینی و مسافت طیشده بعد از هر شارژ باتری در خودروهای برقی منعطف کردهاند؛ چون با افزایش شدت، نیروی پسار بهطور قابلاحتیاطای افزایش مییابد، درنتیجه ماشین برای نگه داری شدت و اعتدال، به قوت و کار بیشتری نیاز دارد. انجام کار زیاد تر به معنی مصرف زیاد ترِ سوخت در خودروهای بنزینی و پایانِ سریع تر شارژ باتری در خودروهای برقی است.
زیاد تر شرکتهای معروف خودروسازی همانند تسلا، با طراحی بهینه ضریب پسار را تا حد بسیاری افت دادهاند
طراحان ماشین و مهندسان در کوششاند با طراحی بهینهی خودروها، مقدار ضریب پسار را به کمترین حدِ ممکن برسانند. زیاد تر خودروهای تازه، ضریب پساری بین ۰٫۲۵ تا ۰٫۳۵ دارند؛ مقدار این ضریب در کامیونها و خودروهای شاسیبلند تازه نیز بین ۰٫۳ تا ۰٫۴ متغیر است. در سال ۲۰۱۸، ماشین همه برقی مدل X شرکت تسلا در بین همه خودروهای تشکیل شده، پایینترین ضریب پسار را با مقدار ۰٫۲۴ داشت. تسلا مدل X دارای بدنهای صاف و کشیده، لبههای گرد و سطوح صیقلی است که به عبور روان هوا از روی بدنهی آن پشتیبانی میکند.
دسته بندی مطالب