ناسا درنظر دارد فضانوردان فضاپیمای بوئینگ را با کپسول دراگون به زمین بازگرداند_مستطیل زرد

نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد
ناسا درحال برسی گزینهها برای برگشت دادن دو فضانوردی است که دو ماه پیش سوار بر فضاپیمای استارلاینر بوئینگ به ایستگاه فضایی بینالمللی سفر کردند. با دقت به نگرانیهای حاضر در رابطه با ایمنی استارلاینر، گمان دارد که مسافران این فضاپیما اغاز سال ۲۰۲۵ با فضاپیمای کرو دراگون اسپیس ایکس به زمین بازگردند.
مقامهای ناسا در جلسهی سوالوپاسخ در هفتم اوت، انها گفتند انتظار دارند که در اواسط ماه جاری تصمیم بگیرند آیا برگشت دادن بوچ ویلمور و سونی ویلیامز با فضاپیمای استارلاینر بیشتر از حد خطرناک خواهد می بود یا خیر. اگر قرار بشود این دو فضانورد با استارلاینر به زمین بازنگردند، فضاپیما بدون سرنشین و بهصورت خودران عملیات جدایی از ایستگاه و برگشت به زمین را انجام خواهد داد.
در آن سناریو، ناسا ماموریت کرو ۹ را که پرتاب آن از ۱۸ اوت به ۲۴ سپتامبر موکول شده است، بهجای چهار نفر با دو نفر انجام خواهد داد. سپس ویلیامز و ویلمور در اغاز سال ۲۰۲۵ به همراه خدمهی کرو ۹ به زمین بازخواهند گشت. مقامهای ناسا از اظهار این که کدام از یک اعضای خدمهی کرو ۹ از ماموریت کنار گذاشته خواهند شد، خودداری کردند.
ناسا بهعلت نگرانیهای مداوم در رابطه کارکرد پیشرانههای سامانهی کنترل و عکس العمل (RCS) در استارلاینر، درحال بازدید سناریوی یادشده است. چندین پیشرانه زمان نزدیکشدن فضاپیما به ایستگاه در ماه خرداد دچار نقص کارکرد شدند؛ هرچند همهی آنها بهجز یکی از آن زمان بازیابی شدهاند.
اما عدم قطعیت در رابطه علت ابراز نقص در کارکرد پیشرانهها، جهت نگرانی درمورد ایمنی خدمهی فضاپیما در زمان برگشت به زمین شده است. آزمایشهایی که ماه قبل در تاسیسات آزمایشی وایت سندز ناسا روی پیشرانههای RCS انجام شد، نشان داد که گرمشدن پیشرانهها میتواند جهت انبساط و بیرونآمدن پلمپ تفلون بشود و جریان سوخت را محدود کند. گرمشدن سوخت این چنین میتواند جهت تبخیر آن بشود و کارکرد پیشرانه را افت دهد.
آزمایشهای یادشده برای مطمعن خاطر از کارکرد صحیح پیشرانهها در مرحلهی برگشت به زمین انجام شد؛ اما نتیجهی عکس داشت. بهحرف هایی استیو استیچ، مدیر برنامه خدمه تجاری ناسا، کشف این قضیه که پلمپ پیشرانه بعد از آزمایشها بیرون آمده است، برای مقامها غافلگیرکننده می بود و سطح نگرانی آنها را افزایش داد.
بدترین سناریو برای استارلاینر این است که مشکلات پیشرانه و نشتیهای جداگانهی هلیوم در سامانهی پیشرانش، جهت شوند که فضاپیما میانه انجام مانور خروج از مدار در نگه داری جهتگیری به مشکل برخورد کند. بهحرف هایی استیچ، تیم مهندسی باید بدترین عواقب گرمشدن سوخت را فهمیدن کند. آنها میخواهند یقین شوند که اگر سوخت بیشتر از حد داغ بشود، خرابی خاصی بهوجود نمیآید.
عدم قطعیت یادشده در تضاد با نظرات بوئینگ در رابطه کارکرد پیشرانهها است. این شرکت در بیانیهی خود در دوم اوت، با اشاره به آزمایش گستردهی پیشرانهها او گفت به استارلاینر و توانایی آن برای برگشت دادن ایمن خدمه مطمعن دارد. در هر صورت، ناسا باید تا اواسط اوت تصمیمگیری کند تا اگر به این نتیجه برسد که استارلاینر ایمن نیست، زمان کافی برای آموزش خدمه و دیگر آمادهسازیها فراهم باشد.
دسته بندی مطالب