تکنولوژی

و بالاخره SearchGPT؛ موتور جست‌وجوی OpenAI با محوریت هوش مصنوعی معارفه شد_مستطیل زرد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد

به‌نظر می‌رسد که OpenAI از بداقبالی‌های Perplexity درس گرفته باشد؛ چون می‌گوید مسیر کاملا متغیری را در پیش گرفته؛ OpenAI در پُست بلاگ خود پافشاری می‌کند که SearchGPT به‌جهت همکاری با شرکای رسانه‌ای گوناگون گسترش یافته است؛ شرکایی که مواردی همچون وال‌استریت‌ژورنال، آسوشیتد‌پرس و وُکس‌مدیا را دربرمی‌گیرند. کایلا وود می‌گوید «شرکای رسانه‌ای بازخوردهای سازنده‌ای اراعه دادند و ما به دریافت بازخورد آن‌ها ادامه می‌دهیم.»

اوپن‌ای‌آی می‌گوید ناشران راهکاری برای «مدیریت چگونگی به‌نمایش درآمدن‌شان در قابلیت‌های جست‌وجوی OpenAI» خواهند داشت؛ آن‌ها می‌توانند انتخاب کنند که محتوایشان برای آموزش مدل‌های OpenAI به‌کارگرفته نشود؛ اما کماکان در نتایج جست‌وجو نمایان بشود.

در پُست بلاگ OpenAI این چنین آمده است:

SearchGPT به‌طوری طراحی شده است که از طریق ارجاع‌دادن و لینک‌دادن به ناشران در نتایج جست‌وجو، به ربط‌گرفتن کاربران با آن‌ها پشتیبانی کند. در هر جواب [موتور جست‌وجو]، لینک و ذکر منبع های به‌صورت شفاف، درخط (in-line) و نام‌گذاری‌شده وجود دارد.

OpenAI

انتشار کردن آزمایشی موتور جست‌وجوی SearchGPT می‌تواند به طُرُق گوناگون به پشتیبانی OpenAI بیاید؛ نخست این که اگر موتور جست‌وجو نادرست فاحشی کرد؛ برای مثال همانند قابلیت AI Overviews به کاربر نظر داد در پُخت پیتزا از چسب منفعت گیری کند، به‌سادگی می‌توان او گفت «خب، SearchGPT یک مثالی آزمایشی است!» از نظر دیگر امکان پذیر در ذکر منبع های، اشتباهی رخ دهد یا حتی همانند Perplexity، فجایعی همچون کپی‌برداری از آثار دیگران به بار بیاید.

OpenAI به‌مرور زمان ChatGPT به توانایی‌ی بی‌درنگ وب نزدیک می‌کند. هنگامی که ChatGPT 3.5 انتشار شد، ماه‌ها از دنیای واقعی عقب می بود. سپتامبر سال قبل OpenAI راهکاری موسوم به Browse with Bing برای جست‌وجوی اینترنت با ChatGPT معارفه کرد؛ اما این راهکار به‌لحاظ پختگی و پیچیدگی، فرسنگ‌ها با SearchGPT فاصله دارد.

پیشرفت‌های تُندوتیز OpenAI، میلیون‌ها نفر را به جامعه‌ی کاربران ChatGPT اضافه کرد؛ اما هزینه‌های شرکت هم به‌طور فزاینده‌ای افزایش می‌یابد. به‌گزارش The Information، هزینه‌های آموزش و استنتاج مدل‌های هوش مصنوعی OpenAI به گمان زیاد امسال به ۷ میلیارد دلار می‌رسد؛ چراکه میلیون‌ها کاربر هم‌اکنون از نسخه‌ی رایگان ChatGPT منفعت گیری می‌کنند و فقط هزینه‌ی پردازشی را بالا می‌برند. SearchGPT در ابتدا رایگان خواهد می بود و از آنجا که هم‌اکنون تبلیغی هم در این قابلیت وجود ندارد، مشخصا باید OpenAI برای درآمدزایی از قابلیت جدیدش، تدبیری بیاندیشد.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا