کسب وکار

آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده برای همه ایرانیان انتشار شد_مستطیل زرد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت طی روز چهارشنبه ۲۷ تیرماه، خبرداد که هر ایرانی می‌تواند با کد ملی خود، یک ماشین کارکرده به سرزمین داخل کند. اکنون آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط ایرانیان از سوی دولت انتشار شده است.

بندهای مهم آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده توسط شهروندان ایرانی، به شرح زیر می باشند:

سن خودروها باید بین ۳ تا ۵ سال باشد.

ماشین بدون ثبت خواست اجازه ورود به گمرکات سرزمین را ندارد و در صورت داخل شدن مرجوع می‌بشود.

ترخیص ماشین منوط به اراعه گواهی اسقاط است.

واردات ماشین با حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سی‌سی ممنوع است.

خودروهای وارداتی باید ژاپنی، کره‌جنوبی یا ساخت کشورهایی اروپایی باشند. (واردات خودروهای آمریکایی ممنوع است.)

این چنین در ماده ۲ این آیین‌نامه، اظهار شده است کارگروهی بر تعداد واردات ماشین به طور سالیانه نظارت خواهند کرد. این کارگروه از وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه به همراه بانک مرکزی راه اندازی شده است. ماموریت این کارگروه، تعیین سهمیه واردات ماشین کارکرده به سرزمین در طول سال است. به عبارتی اگر سهمیه سالانه در آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده معادل ۲۵ هزار ماشین در نظر گرفته بشود، با آخر سهمیه افراد دیگر قادر به ثبت‌خواست خودروهای تازه نخواهند می بود و باید تا سال آینده برای ثبت‌خواست خودروهایشان صبر کنند.

خودروهای کارکرده وارداتی به بازار ایران، باید از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ یا بالاتر از آن برخوردار باشند. این چنین واردکنندگان برای ثبت‌خواست ماشین، باید در بانک مرکزی حساب ارزی باز کنند. ارز مخصوص واردات ماشین می تواند از محل ارز در اختیار افراد، اندوخته‌گذاری خارجی و یا ارز حاصل از صادرات تامین بشود. به همین علت بانک مرکزی تنها باید تایید کند که این ارز منشاء خارجی دارد و در خارج از سرزمین است. این چنین تعیین نرخ تعرفه واردات ماشین کارکرده به جلسات بعدی موکول شده است، با این حال به نظر می‌رسد که نرخ تعرفه واردات ماشین دست دوم، معادل خودروهای نو در نظر گرفته بشود.

بر پایه آیین‌نامه دولت، سه دسته واردکننده اجازه ورود ماشین به سرزمین را دارند:

اول، شرکت‌های واردکننده ماشین که دارای تأییدیه خدمات بعد از فروش از سوی وزارت صمت می باشند.

دوم شرکت‌های حمل‌ونقل

سوم، اشخاص حقیقی که با منفعت گیری از کدملی قادر به ثبت‌نام و واردات ماشین می باشند. بر پایه حرف های‌های «احمد آقایی» سرپرست معاونت حمل‌ونقل وزارت صمت، عموم مردم  می‌توانند با ثبت آماری در گمرک و پرداخت حقوق ورودی و گمرکی ماشین را ترخیص کنند. نیازی به این نیست که مردم کارت بازرگانی داشته باشند.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا