تکنولوژی

انگارً نقش هوش مصنوعی در صفحه نتایج گوگل کم‌رنگ‌تر شده است_مستطیل زرد


نوشته و ویرایش شده توسط مجله ی مستطیل زرد

قابلیت بازدید اجمالی با هوش مصنوعی گوگل (Google’s AI Overviews) اغاز سال جاری برای همه کاربران آمریکایی این موتور جست‌وجو فعال شد. مقصد از این قابلیت خلاصه‌سازی موضوعات به پشتیبانی هوش مصنوعی و سهولت دسترسی کاربران به اطلاعات مرتبط می بود.

به‌گزارش Search Engine Land، به‌نظر می‌رسید این قابلیت بتواند توانایی‌ی کاربری را زیاد بهبود بخشد. بااین‌حال، کاربران فهمید اراعه‌ی اطلاعات گمراه‌کننده و گاه خطرناک آن شدند. یکی از این اطلاعات جنجالی‌، نظر اضافه‌کردن چسب به پیتزا می بود؛ اما انگارً گوگل در تلاش برای افت نمایش این قابلیت است.

بر‌مبنا داده‌های BrightEdge، از اواسط خرداد تا نیمه‌ی تیرماه امسال، انگارً نقش هوش مصنوعی در صفحه‌ی نتایج گوگل کم‌رنگ‌تر شده و از ۱۱ به ۷ درصد افت یافته است. این چنین، ناظر کم شدن دیدنی این قابلیت در جست‌وجوهای مرتبط با آموزش و سرگرمی و تجارت الکترونیک هستیم.

در جست‌وجوهای آموزشی، درصد نمایش بازدید اجمالی با هوش مصنوعی از ۲۶ به ۱۳ درصد افت یافته است. در قسمت سرگرمی، ناظر کم شدن از ۱۴ به تقریباً ۰ درصد و در قسمت تجارت الکترونیک نیز ناظر افت از ۲۶ به ۹ درصد هستیم.

با این که آمار مربوط به بازدید نتایج جست‌وجو با هوش مصنوعی افت یافته، انگارً گوگل به‌جای حذف این قابلیت به‌جستوجو تنظیم بهتر آن است. این چنین، این قابلیت در صفحه‌ی نتایج گوگل ۱۳ درصد از اندازه‌ی اسبق خود کوچک‌تر شده است.

گوگل در تلاش است تا از تکرار اطلاعات جلوگیری کند. بر‌مبنا این گزارش، گوگل دیگر منبع های شبیه را برای بازدید انجام‌شده با هوش مصنوعی و نتایج جست‌و‌جو کلاسیک ذکر نمی‌کند.

ارجاع به وب‌سایت‌هایی نظیر Reddit و Quora (به‌علت ماهیت مبتنی‌بر کاربر که عمدتاً حاوی اطلاعات نامطمئن و طنزآمیز است) کمتر شده است که طبیعتاً بر اعتبار این قابلیت خواهد افزود.

گوگل تلاش می‌کند که مقصد جست‌و‌جو را در نمایش قابلیت بازدید اجمالی با هوش مصنوعی پررنگ‌تر کند. چنانچه اگر سوال با کلماتی همانند بهترین (Best)، چیست (What is)، چطور (How to) و علائم (Symptoms of) نقل بشود، به‌گمان زیاد به نمایش این قسمت منجر خواهد شد. این در‌ حالی‌ است که جست‌وجوهای مرتبط با سبک زندگی یا برند و محصول خاص به‌ندرت به‌واسطه‌ی هوش مصنوعی بازدید خواهند شد.

درهرصورت اشکار نیست که آیا گوگل تصمیم دارد قابلیت بازدید اجمالی با هوش مصنوعی را به‌طور کامل حذف کند یا افت صورت‌گرفته در نمایش آن کاری موقت به‌منظور بهینه‌سازی تدریجی این قابلیت است.

دسته بندی مطالب

مقالات کسب وکار

مقالات تکنولوژی

مقالات آموزشی

سلامت و تندرستی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا