بازدید ناتینگ فون 2a؛ ورود به دنیای بینردهها

رقابت در دنیای تلفنهای هوشمند طاقتفرسا است. این مسئله را رئیس کمپانی شیائومی به خوبی فهمیدن میکند، چرا که همین چند روز قبل در پستی که به مناسب رونمایی از شیائومی ۱۴ اولترا در چین در شبکهی اجتماعی ویبو انتشار کرد، این چنین نوشت:
شرکتهای چینی بهعلت تسلط اپل و سامسونگ بر بازارهای جهانی تا این مدت راه درازی تا «بینالمللی شدن» در پیش دارند.
شنیدن این چنین جملهای از زبان شخص اول یکی از موفقترین کمپانیهای ساخت تلفنهای هوشمند در دههی قبل بهخوبی نشانگر سطح بالای رقابت در بازار موبایل و نمایی از مسیر پر پیچوخمی است که سازندگان این گجتها باید برای دستیابی به فروش بالاتر و گرفتن سهم بیشتری از بازار طی کنند؛ اما این آخر ماجرا نیست، حالت برای تلفنهای بینرده سختتر و پیچیدهتر هم میبشود.
احتمالا تلفنهای پرچمدار بتوانند به لطف منفعت گیری از تازه ترین تکنولوژیها و قدرتمندترین سختافزارهای ممکن، کاربران را راحتتر دست به جیب کنند. احتمالا حتی قسمت زیاد بزرگی از فروش تلفنهای بینرده نه وابسته به نوع سختافزار منفعت گیریشده، بلکه به تعصب کاربران و وفاداری آنها به برندهای خاص مرتبط باشد؛ اما خرید یک گوشی بینرده ورود به دنیایی متفاوت است.
انتخاب یک گوشی بینرده، زیاد پیچیدهتر از خرید یک پرچمدار است
تلفنهای بینرده می باشند که وبسایتهای قیاسای و جدولهای نتایج بنچمارکها را داغ میکنند. برای انتخاب یکی از این تلفنها باید ساعتها بازدید متنی و ویدیویی را تحمل کنید و نانومتر به نانومتر، پیکسل به پیکسل و گرم به گرم تلفنها را با هم قیاس کنید تا به ازای هر ریالی که هزینه میکنید، بهترین گوشی ممکن را در اختیار داشته باشید.
یک گوشی پرچمدار میتواند بدون دقت به قیمت نهایی، هرآنچه گفتن «تازه ترین» را یدک میکشد در خود جا دهد. از سنسور دوربین گرفته تا تراشه و اسپیکر؛ ولی برای ساخت یک گوشی بینرده باید مهندسینی خبره و مدیرانی با تمرکز فولادین داشته باشید. درست همانند خنثی کردن یک بمب، سازندهی گوشی بینرده هم باید بداند حذف کدام ویژگیها علتدلسردی کاربران نمیبشود و کدام پارامترها می باشند که نباید برای افت قیمت قربانی شوند.
همین اکنون بازار تلفنهای بینرده بازیگران قدرتمندی را به خود میبیند. از شیائومی و سامسونگ گرفته که اساتید این بازی به حساب میآیند، تا اوپو، وانپلاس، موتورولا (تحت مالکیت لنوو) و ایسوس که به واسطهی سالها توانایی تلاش میکنند سهم بیشتری از بازار پررونق تلفنهای بینرده به دست آورند.
حتی بزرگانی همانند الجی و سونی هم نتوانستند جایی در بازار تلفنهای بینرده به دست آوردند
در این چنین شرایطی، ورود به رقابت بینردهها یک خودکشی تکنولوژیک به نظر میرسد. حتی بزرگانی همانند نوکیا و سونی که وقتی پیشتازان دنیای تلفنهای موبایل به حساب میآمدند هم نتوانستند بعد از دورهای رکود، مجدد کمر راست کنند، کمپانیهای محبوب و شناختهشدهای همانند الجی و HTC هم با این بازار پر چالش خداحافظی کردند.
به نظر میرسد کارل پی ایدههای متغیری در سر دارد. همبنیانگذار اسبق وانپلاس که بعد از آباد کردن آن و خیرهکردن نگاههای همهی کاربران تلفنهای هوشمند در سراسر دنیا، راهی کمپانی ناتینگ شد تا رویاهای جاهطلبانهاش را در این شرکت بریتانیایی جستوجو کند و باید اعتراف کرد تا بحال هم در مسیرش موفق بوده است.
سوال میلیون دلاری: چطور باید کاربران را به خرید گوشی هوشمندی با سختافزار ضعیفتر راضی کرد؟
هنگامی همه به فکر منفعت گیری از دوربینهای صد و چند مگاپیکسلی بیکیفیت و دوربینهای ماکروی بیمنفعت گیری در تلفنهای هوشمند بودند، ناتینگ فون ۱ با تمرکز بر طراحی معارفه شد و به شدت توانست قلب علاقهمندان به تلفنهای هوشمند را تسخیر کند.
ناتینگ فون ۱ کاربران را قانع کرد که داشتن گوشی بینردهی زیبایی که بتواند چشمها را به خود خیره کرده و شما را به کانون توجهات هر جمعی تبدیل کند، با قیمتتر از بینردهای با ظاهر تکراری و سختافزار غیرکاربردی است که میتوانید در دست همه ببینید. کاربران هم شعار ناتینگ و مدیر جوانش، کارل پی را بهراحتی پذیرفتند.