عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال سازمان نصر تهران: انتظار گسترش اقتصاد دیجیتال بی نتیجه است

نوشته رگولاتوری، تنظیم قواعد و قانونگذاری یکی از جدیترین چالشهایی محسوب میبشود که حوزه اقتصاد دیجیتال، در همه قسمتها با آن دست به گریبان است. چالشهایی که فعالان این حوزه با رگولاتور دارند در کنار خلأ قانونی در موارد گوناگون علتشده فعالان در ذکر مشکلات عرصه اقتصاد دیجیتال همیشه نوشته رگولاتوری را در فهرست جدیترین مسائل قرار دهند.
سید محمود شجاعی کیاسری، عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال سازمان نصر تهران و فعال حوزه اقتصاد دیجیتال، هم «نبوده است دغدغههای مشترک بین رگولاتور و کسبوکارهای قسمت خصوصی» را مشکل مهم و ریشهای در حوزه رگولاتوری برای عرصه اقتصاد دیجیتال دانسته و حرف های است:
او باور دارد که کارکرد رگولاتور در حوزه اقتصاد دیجیتال چندین دفعه نشان داده است که فهمیدن عمیقی از انتظارات و نیازهای صنایع ندارد و این چنین تعامل سازنده و اصولی هم از سوی رگولاتور با قسمت خصوصی وجود نداشته است.
شجاعی در او مباحثه با روابط عمومی سازمان نصر تهران حالت حوزه اقتصاد دیجیتال در سالهای تازه را بازدید کرده و توضیح داده است که با وجود ظرفیتهای گوناگون در سرزمین اما رشد این عرصه مطلوب نبوده است: «ما در قسمتهایی همانند زیرساخت، سختافزار، شبکه و پلتفرمها گسترش خوبی داشتهایم. باوجوداین، در حوزه دیجیتالی کردن دیگر قسمتهای خدماتی و صنایع همانند معدن، کشاورزی، دامداری و … ظرفیتهای زیاد بسیاری مغفول مانده است.»
عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال سازمان نصر تهران مشکلات اقتصادی و قضیه افتاندوختهگذاری را یکی دیگر از چالشهای مربوط به این حوزه دانسته و حرف های است:
در سالهای تازه یکی از جدیترین اهداف وزارت ارتباطات افزایش سهم اقتصاد دیجیتال از GDP سرزمین بوده و برای این نوشته دستیابی به سهم مشخصی هم مقصدگذاری شده است. با وجود این، این فعال حوزه اقتصاد دیجیتال باور دارد اقتصاد دیجیتال را نباید فقطً با شاخصهای اقتصادی سنجید:
«برخی افراد برای توصیف حالت اقتصاد دیجیتال فقطً شاخصهای اقتصادی همانند GDP را مورد نظر قرار خواهند داد. در برنامه هفتم گسترش نیز سیاستگذاران به این شاخصها دقت دارند. برای توصیف بهتر و دقیقتر میتوانیم از راههای فرد دیگر منفعت گیری کنیم. در واقع باید همه اثرات گسترش اقتصاد دیجیتال همانند سرویسها و خدمات رایگان را که در GDP منعکس نمیشوند هم در نظر بگیریم.»
شجاعی باور دارد که اگر مأموریت مهم اقتصاد دیجیتال را خلق قیمت بدانیم، تعداد بسیاری از قیمتهای ایجادشده لزوماً و مستقیماً تبدیل فروش و خلق پول نمیشوند. به همین علت، برخی از این قیمتها در شاخصهای اقتصادی منعکس نمیشوند.
شجاعی نقش مطالبهگری را در بهبود حالت رگولاتور زیاد مهم دانسته و حرف های است: «حالت رگولاتوری در قسمتهای گوناگون دارای ضعفهایی است. باوجوداین، مطالبهگری مشخصی را از طریق فعالان قسمت خصوصی برای حل آنها مشاهده نمیکنیم. قسمت خصوصی میتواند با مطالبهگری درست و بهموقع و هشدارهای الزامی به رگولاتور، نقش مهمی را در افت صدمههای این حوزه ایفا کند.»
به باور او، تشکلهای صنفی هم در عرصه رگولاتوری و قانونگذاری نقش مهمی دارند و اعضای آنها باید پویا باشند تا بتوانند تعامل سازنده و پایداری با نهادهای تصمیمساز، همانند مجلس، برقرار کنند. این فعال حوزه اقتصاد دیجیتال در ادامه او گفت:
او این چنین پافشاری کرده است که نقش صنف در عرصه نظارتی هم اهمیت بسیاری دارد. به حرف های شجاعی، صنف میتواند یک ناظر جدا گانه هوشیار در عرصه اجرای این تکالیف باشد. در کل راه اثربخش و قطعی برای آخر مشکلات این حوزه، پررنگتر شدن نقش صنف، تحکیم ربط با نهادهای قانونگذار همانند مجلس، گرفتن حق رأی و وجود جدی در لایههای تصمیمسازی و نظارت است.»
دسترسی به شبکه برای گردش اطلاعات یک رکن مهم گسترش اقتصاد دیجیتال است که شجاعی نبوده است این امکان در سرزمین را یکی دیگر از مشکلات حوزه اقتصاد دیجیتال دانسته است:
عضو کمیسیون اقتصاد دیجیتال نصر تهران تحریمها و تاثییر نامطلوب آنها بر اندازه بازار را هم یک چالش جدی میداند. او توضیح داده که هرچند بازار ۸۰ میلیونی ایران بهتنهایی هم بازار نسبتاً بزرگ و مساعد برای اندوختهگذاری است، اما امکان صادرات، گسترش خدمات و محصولات به خارج از ایران نیز میتواند عامل زیاد مهمی در رشد اقتصاد دیجیتال سرزمین باشد که با وجود تحریمها این امکان میسر نیست.